Vegetarian - ät vegetariskt!

Jag är vegetarian. Många förstår inte hur och varför jag kan vara det, så jag ska förklara en gång för alla i detta blogginlägg! 
När jag var liten gick jag hos dagmamma, hos henne åt jag kött. Men aldrig hemma om jag inte minns fel. När jag började skolan åt jag kött fram till 1:an då jag bestämde mig för att äta vegetariskt. Jag kommer ihåg första dagen som vegetarian.. Det var köttfärssås och spagetti i skolan. Men jag kände mig inte alls sugen på det, jag tänkte nåt i stil med "nu är jag vegetarian!" Min lillasyster blev strax efter mig vegetarian. Min mamma och pappa är vegetarianer, även om mamma käka kalkon eller nåt på sin systers bröllop 070707, men whatever och pappa kan äta kött ibland. Mina två lillebrorsor har även dem gått över till att bli vegetarianer, men det skedde först då de gick i 4:an, 5:an.
Hemma har pappa alltid sagt att "kött är dött, det ruttnar i tarmen" och att vi människor inte är skapta för att äta kött. Titta på våra tänder och jämför med ett lejon, vi är från början inga köttätare. Vi människor är närmast släkt med schimpansen, de äter absolut inte kött. Deras tänder liknar våra, inte skapta för att bita eller slita sönder muskelvävnad. Men våra hjärnor utvecklades och vi började bygga vapen att döda djur med. Genom att vi människor jagat djur och ätit dess kött har vi utrotat många djurarter. Vi har förstört rytmen i naturen, vi har fört in hermeliner där de inte hör hemma vilket hotar att utrota kiwi-fågeln. Nog om detta, nu fortsätter jag...
Jag är van vid att se människor äta kött och brukar inte tänka så mycket på det, eller jag vill snarare inte tänka på det! När jag ser kött i affären, helt rosa-rött, man ser liksom senorna och blodet i det. Kött är djurens muskelvävnad, deras blod har pumpats genom det, det har varit en levande varelse. Djur föds upp för att slaktas, vad är det för liv? Vi skjuter djur för att det inte ska bli "för många", vem fan skjuter oss människor då? Vi blir bara fler och fler... Som om vi människor är värda att leva, men inte djuren?
Nu för tiden finns det många ersättningsprodukter till kött. Många tror att vegetarianer bara äter grönsaker men det är FEL! Mat påverkar klimat, genom att välja vegetariskt minskar man sitt bidrag till klimatförändringarna. Kött är den stora boven i klimatsamanhang. Genom att ersätta köttet med baljväxter, dvs. linser, bönor och ärtor kan man miska sina utsläpp rejält. Dessutom finns sojaprodukter och quorn istället för kött. Enligt Livsmedelsverkets kostråd äter vi mer kött än vi behöver för att må bra.
Rött kött kan vara dödligt visar ny studie publicerad i tidningen Archives Of Internal Medicine. Om man äter en portion obehandlat kött (t.ex. färsk biff, fläsk eller lamm) höjer man sin dödsrisk med 13%, medan de som äter behandlat (som vanligt fryst, konserverat eller liknande) höjer dödsrisken med 20%. Forskare kopplar de höga halterna mättat fett, järn och kolestrol i rött kött till hjärtproblem. Även om behandlat och icke-behandlat kött innehåller stora mängder mättat fett så är de behandlade produkterna mycket värre ur hälsosynpunkt.
I och med att köttet går igenom en bevaringsprocess innehåller det nitriter och nitrater, vilket är två typer av kemiska salter. Nitrater är relativt ofarliga, men i kroppen omvandlas de till nitriter som kan leda till insulinproblem. De höga halterna natrium kan höja blodtrycket och på så sätt skapa hjärtproblem.
Jag är lakto-ovo-vegetarian, vilket innebär att jag inte äter kött alls, inte från fågel eller fisk heller, men jag äter smör, ost och mjölkprodukter. Jag är vegetarian eftersom jag tycker synd om djuren, för miljön och på grund av min uppväxt. Jag skulle aldrig kunna stoppa i mig en köttbit, skulle må sjukt illa...
Så gott folk, varför äta uppvärmda likdelar? Något som är dött? Vävnad som kommer från en levande varelse som blivir dödad bara för att just DU ska kunna äta...? En femtedel av alla utsläpp av växthusgaser globalt uppskattas komma från djurproduktion. Varför inte dra ner på köttätandet iallafall, för miljöns skull?
Lite lustig bild, true story!
Den rökande schimpansen Charlie blev 52 år gammal.. Folk slängde ner cigarettfimpar som gjorde att han började röka, annars hade han säkerligen blivit äldre!

Kommentarer
Postat av: Linus Iphone

Okej?

2012-03-19 @ 20:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0