Death

Har inte hunnit blogga nu i helgen eftersom jag jobbat all the time. Kan börja med att berätta att Klas tycker jag skall prata med gruppledaren Pernilla om att jag vill bli förflyttad upp till C. Det är också en enhet med dementa men där är det inte lika tungt då alla är självgående på ett annat sätt. Klas sa att jag har flest arbetsuppgifter på hela plan 1. Hans faster hade tydligen hört med Pernilla.. Han sade att om inte jag pratar med Pernilla så gör han det eller ber sin faster göra det. 
 
Ska berätta vad jag var med om igår. Jag jobbade dag på B och vid 10-tiden så gick Madde in till en dam för att hjälpa henne upp. Jag var på väg med frukost in till en man och hör henne ropa "Linn?! Kom fort!!" Jag gick direkt till henne och hon säger "jag tror inte att hon lever.." Vi gick in till damen, hon var gulgrå i hyn, låg på sin högra sida med ena armen hängandes över sängkanten, handen var alldeles blå. Hennes ögon var halvöppna, helt tomma, munnen öppen och det hade kommit upp lite spya som låg i en liten fläck på kudden, som hennes huvud var hårt pressad mot. Jag såg direkt bara jag tittade på henne att hon var död. Hon såg så fruktansvärt otäck ut... Madde ringde sköterskan som sade att vi skulle göra iordning henne. Vi insåg vi var tvungna innan hon blev för stel, men vi tyckte det var väldigt obehagligt. Madde sade att hon var rädd att det skulle komma något ljud från henne när vi vände på henne. Vi bestämde oss för att ringa någon som var mer erfaren att komma och hjälpa oss, så Monica kom ner från E och hjälpte oss att göra henne iordning. Som tur var lyckades vi stänga ögonen så hon såg mer fridfull ut... Kan ju säga att jag hade problem att sova natten till idag, bilden av hennes otäcka ställning och uttryck hade etsat sig fast i mitt huvud. 
 
Nu är det endast 8 boende på B, två tomma lägenheter. Givetvis har jag fått vara på A igårkväll och idag, där bor det 11 st och det är väldigt tungt där då många är väldigt sjuka. Tycker att 11 st är för många för att vara ett demensboende, man får inte den tiden med alla som man skulle vilja ha. 
 
Trött personal på Blåvingevägen som sover på rasten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0